
 

Journal of Media and Communication Studies Vol. 3(9), pp. 272-280, September 2011 
Available online at http://www.academicjournals.org/JMCS 
ISSN 2141-2545 ©2011 Academic Journals  
 
 
 
 
 
 
 

Full Length Research Paper 
 

The relationship between media and news sources: A 
content analysis of Argentine telephone service 

privatization in August to October 1990 
 

Natalia Aruguete 

 
1Consejo Nacional de Investigaciones Científicas y Técnicas, Argentina. 

2Universidad Nacional de Quilmes, Argentina. 
3Uriarte 2151. 2° “C” (C1425ZAB). Ciudad Autónoma de Buenos Aires, Argentina. E-mail: nataliaaruguete@gmail.com. 

Tel: 0054-11-4776-3430. Fax: 0054-11-4365-7100. 
 

Accepted 6 September, 2011 
 

This study analyzed the media coverage of the process for the privatization of Empresa Nacional de 
Telecomunicaciones (ENTel), the Argentine state-owned telephone company provided by the Argentine 
printing press during the last stage of the company’s state management (August to October 1990). 
Results showed that the media were prone to publish the information as disclosed by official entities. 
Thus, among primary sources, in almost two out of three articles (68.4%) journalists resorted to official 
sources (members of the Executive and the Legislature), while in a fourth part of the coverage (24.7%) 
they quoted non-official sources (telephone employees and private consortiums). Also, the capacity of 
the actors to influence media agenda was conditioned upon their political, socio-cultural and 
economical level. Those standing nearest to the political power, having a higher institutional 
framework, accessed the press in more stable circumstances whereas powerless actors may barely 
have an efficient influence on news coverage. 
 
Key words: New sources, Argentine printing press, Empresa Nacional de Telecomunicaciones the Argentine 
state-owned telephone company, agenda-building, framing, indexing. 

 
 
INTRODUCTION 
 
This study analyzed the media coverage of the process 
for the privatization of Empresa Nacional de 
Telecomunicaciones (ENTel) the Argentine state-owned 
telephone company provided by five national newspapers 
from Argentine during the last stage of the company’s 
state management (August to October 1990), taking into 
account the articulation existing between media and 
news sources. The relationship between news sources 
and media has been studied from different theoretical 
approaches. The empirical study is a content analysis of 
the news messages based on the theorists agenda-
building, indexing and framing. Results showed that the 
media were prone to publish the information as disclosed 
by official entities. Also, the capacity of the actors to 
influence media agenda was conditioned upon their 
political, socio-cultural and economical level. 

THEORETICAL PERSPECTIVES 

 
The relationship between media and news sources 
 
News sources are a basic key raw material for the news 
production process. Journalists depend on their sources 
to produce information (VanSlyke, 1986), while these 
“supply background information or story suggestions” 
(Gans, 1979). They are “external suppliers of raw 
material” by ways of interviews, speeches, hearings or 
corporate reports (Shoemaker and Reese, 1996). Yet, 
this is not a simple linear relationship but a circular 
process, resembling a pull-the-string system rather than 
an interrelated functional body. A process always 
resolved with force. The relationship between news 
sources   and   media  has  been  studied  from   different  



 

 
 
 
 
theoretical approaches. This work delves into such 
interaction as focused by Agenda-building, indexing and 
framing. 
 
 
Agenda-building 
 
The study of agenda-building, an integral part of the 
Agenda-setting theory is focused on an analysis of the 
process to build the media agenda and the factors that 
have an impact on it. These mechanisms explain “the 
process of news selection and news production” 
(Brandenburg, 2002). For Brandenburg, a key feature of 
the agenda-building process is the relationship between 
information entities and their news sources. The author 
studied “the ability of political actors to influence the 
distribution of news coverage” (Brandenburg, 2002), 
during the 1997 campaign for general elections in Great 
Britain.  

And he showed that the major political parties, 
conservatives and labour had an impact on the attention 
drawn to the issues by electronic media, while neither the 
television nor the printing press seemed to have 
influenced on the decision of political parties agendas. 
Media do not work on an autonomous basis. The way 
they cover facts is related to the political development 
where the press is one of the movers (Lang and Lang, 
1981). In the context of the Agenda-setting theory, the 
determinants of the process for the production of media 
agendas were embodied in the “peeling a sweet onion” 
metaphor (McCombs, 1992). Moving inwards, on the 
most external layer stand newsmakers, lying outside the 
information entity: presidents, political parties, official 
institutions or companies’ public relations offices. In the 
second place there are the mass media proper which 
influence one another, thus triggering the intermedia 
agenda-setting mechanism.  

Thirdly, technical supports become significant 
conditioning factors of media production. The fourth layer 
includes the restrictions imposed by the organizational 
culture. The fifth relates to journalists’ individual 
preferences and their ideological standpoint. Lastly, in the 
heart of the onion there are the journalistic styles or 
genres embodying professional work. When events occur 
due to the involvement of human beings (whether 
individual or collective, ordinary or public persons, 
entities, governments or sets of them), the media should 
look for, negotiate, interpret and verify that sources are 
unbiased because on getting across the scope of power 
there is a broader margin for data manipulation. 
 
 
Framing 
 
Advances in the investigation of media effects have been 
a challenge to the initial assumptions of the agenda-
setting prospect, focused on the media capacity to set the  

Aruguete        273 
 
 
 
public agenda. This review embodies the theoretical 
developments of ‘framing’. A key dimension incorporated 
by this theory is the role of power for setting certain news 
frames to the detriment of others. Since the first few 
attempts to apply this perspective to communications 
studies, it has been implicitly assumed that the 
production of news frames arose from media routines 
whose logics was favorable to certain sources that were 
influenceable on news frames. “The production of frames 
now is much more explicitly seen and studied as a 
contested area between sources, other sources and 
media workers” (Roefs, 1998). Framing plays a 
fundamental role in the political game and news frames 
are the imprint of the exercise of power over texts: “It 
registers the identity of actors or interest that competed to 
dominate the text” (Entman, 1993). Under this premise, a 
study has been done of the capacity of élite sources to 
influence the production of news frames which later have 
an effect on the audience. Researchers such as Gitlin 
(1980) and Tuchman (1978) have studied professional 
logics and media routines, media’s use of sources and 
sources’ subsequent influence on news. They showed 
how certain frames become salient in news coverage and 
concluded that media routines facilitate the appearance 
of élite sources and their opinion, providing the 
ideological nature of news contents. Frame-building 
studies cover the dynamics produced by the involvement 
of these external factors into journalistic routines and into 
the frames included by journalists in their texts. In de 
Vreese’s (2005) words, “the frame-building process takes 
place in a continuous interaction between journalists and 
élites and social movements”.  

Apart from élite sources and media professionals, 
social movements are also recognized to be frame 
producers. “The attention for social movements as 
producers of frames made it clear that media frames 
have multiple sponsors beyond the media and society’s 
élites” (Roefs, 1998). The use of collective-action frames 
by social organizations makes them more appealing to 
other activities and potential sympathizers that share their 
same objectives (Carragee, 1997). “The increased 
appeal of social movement organizations also makes 
them potentially stronger players in the battle for media 
frames” (Roefs, 1998: 10). 
 
 
Indexing 
 
News sources “are not all the same nor are they all 
equally important” (Wolf, 1991). Likewise, access to 
sources by journalists and vice versa is not distributed on 
an even basis. Official sources usually provide a great 
deal of information from the media agenda, the 
verisimilitude of which is not questioned as such sources 
are involved with an “authority factor” (Wolf, 1991). The 
information they generate is embedded with 
newsworthiness no matter their  content.  Bennett  (1990)  



 

274        J. Media Commun. Stud. 
 
 
 
calls “indexing” the act of providing an index to the 
sources of news coverage. From this perspective, his 
work proposes  to  analyze  how  journalists  establish the  
range of news sources to be positive, legitimate and/or 
credible. Media resorting to  official information  convey  it  
almost literally and give issues the same priority as that 
given by the official agency (VanSlyke, 1986). Being a 
product of this dynamics, non-official voices get to be 
included in the journalistic version either occasionally or 
when they express opinions already emerging in official 
circles. When they are admitted in is, in general, because 
they are involved in civil disobedience, protests or 
lawless acts, thus establishing negative interpretative 
contexts for those voices (Gitlin, 1980). In the United 
States of America, public officials are the sources for 
most of the news informed. Also in Argentina, there is a 
corroborated trend to appeal to official sources for the 
production of news. Rey Lennon’s analysis of the 
coverage of 1997 legislative elections in Argentina 
showed that governmental bodies, off-the-record 
sources, presidential officials and politicians prevailed as 
the sources used by newspapers (Rey, 1998). Monteiro 
and Vera (2006) revealed that more than half of the 
sources consulted by Puntal newspaper in the City of Río 
Cuarto, Province of Córdoba, Argentina, about facts 
related to the Municipal Government were “officials 
closely related to the political power”. Now then, the 
manner and degree of using official sources depend on 
the phenomenon analyzed and on its surrounding 
situation. When controversial issues are addressed, 
where there is a debate over different viewpoints, more 
sources are consulted and more importance is given to 
them in the media (Bennett, 1996). If the official opinion is 
in disarray for any variety of reasons, the journalistic 
process may become relatively chaotic, bringing about a 
decline in the official narrative structure and opening the 
way for anomalous news narratives which may include 
disparate social voices (Bennett, 1990). Amadeo (1999) 
contributed an eloquent case study. In his research on 
news treatment of political corruption in Argentina, the 
authoress proved that media showed the information as 
released by official sources. However, in cases of political 
corruption, the credibility of official sources is contested. 

In an increasingly powerful scenario held by media 
conglomerates, it is reasonable that journalists vest 
power-related actors with a privileged voice for the news, 
unless the status of official debate about a certain issue 
excludes the stable word uttered by a majority of society 
or unless official actions arouse doubts about political 
property. On the basis of the aforementioned three-
approach premise, this work aims to study the journalistic 
coverage of the process for the privatization of Empresa 
Nacional de Telecomunicaciones, in particular, over the 
three months prior to its transfer to private capital 
ownership, taking into account the mode of articulation 
existing between the different media and their news 
sources. 

 
 
 
 
CONTEXT OF ANALYSIS 
 
ENTel privatization 
 
The privatization of public services was one of the main 
structural reforms promoted during the administration of 
former president Carlos Menem (1989 to 1999). Among 
these reforms, the case of ENTel was referred to as the 
“prow figurehead” of privatizations (Abeles, 2001), as it 
came to be an experience to be emulated in other 
sectors. For the supply of basic telephone service, the 
country was divided into two areas and provision was 
made that the award was to be granted to two 
consortiums of different companies which would operate 
on a monopoly basis in their respective areas. Such 
“exclusive” supply period would be enforceable for seven 
years and extendable for other three years as long as the 
objectives established in the bidding terms were met. 
Upon such exclusive period were over, the 
telecommunications market would be open to 
competition. The terms and conditions stated for ENTel 
transfer and the future structure of the 
telecommunications market were the result of a 
discretionary negotiation entered into by a few officials 
under the Executive, who privileged celerity and 
enforceability (Margheritis, 1999). The objective of 
political power was to win over the confidence of 
transnational capital owners, international financial 
entities, domestic economic groups and suppliers, while 
renegotiating the Argentine foreign debt. A year before its 
transfer, the telephone company was placed under 
control of the Government who appointed Engineer María 
Julia Alsogaray to act as Comptroller between November 
1989 and 1990. Alsogaray’s style, her high degree of 
autonomy and the fact that she belonged to Unión del 
Centro Democrático (UCeDe) —a right wing political 
party- were all key elements for the Government’s 
objective. 

The policies adopted during Alsogaray’s term of office 
were fundamental to pave the way for a sale alluring to 
foreign capital owners (Abeles, 2001), as evidenced by 
the decline in service quality, the poor performance of the 
company in terms of expansion and maintenance, the 
high level of indebtedness reached during her 
administration (Celani, 1998), the significant telephone 
rate increase (in one year, the pulse price, measured in 
US dollars, increased 711%), and the reduction in 
workforce (Aruguete and Duarte, 2006). 
 
 
Actors related to ENTel’s privatization 
 
One of the outstanding aspects of ENTel’s privatization 
modality is that it revealed the correlation of forces 
between the interests and demands of the actors 
involved. In the first place, the personalistic and 
discretionary     procedures     conducted      by     several  



 

 
 
 
 
government officials resulted in disputes within the 
Executive sphere. Officials who felt their interests 
threatened “drove negotiations to the point of breaking, 
with an aim to maximizing their relative profits” 
(Margheritis, 1999).  

Meanwhile, President Menem “remained resolute about 
not altering the conditions again while clinging to the 
ambiguous wording of the bidding terms, confident that 
he was the one who had the last word in any controversy” 
(Margheritis, 1999).  

In the second place, the opposition represented by the 
deputies (representatives) and senators for UCR, 
criticized privatization harshly but could not stop it. In the 
third place, the consortiums Telefónica de Argentina S. A. 
and Telecom Argentina S. A. had access to the regional 
monopolistic provision of a market with a high level of 
unsatisfactory demand, in a global technological 
changing setting. In the fourth place, telephone workers 
perceived that the privatization of ENTel would result in a 
gradual steady reduction of workplaces. For trade unions 
this meant, also, being excluded from discussing sectoral 
policies, a right which so far the “single company – single 
union” model had facilitated them.  

Consequently, FOETRA-Sindicato Buenos Aires, that 
is, the telephone employees’ trade union for the city of 
Buenos Aires began a strike in August 1990, in response 
to the lack of agreement on a salary restructuring and as 
a way of opposing to the sale of the company. The 
“telephone conflict”, as dubbed by several Argentine 
newspapers lasted until mid September. The result of 
such a process was the failure of force measures, the 
weakening of the Buenos Aires trade union and the 
dismissal of more than 400 employees particularly union 
delegates (Aruguete and Duarte, 2006).  

In the fifth place, for suppliers and contractors to 
continue with a state-owned company would not seem to 
entail the same benefits. Above all, because when the 
invitation to bid for ENTel was made of flexible access, 
they were able to become members of the consortiums 
that took part in the privatization process. Lastly, public 
acceptance of privatization was promoted by the 
Argentine macroeconomic crisis and the decline suffered 
by the state-owned telephone company in the 1980s. 

A poll commissioned to Instituto Guillermo Bravo y 
Asociados Consulting Firm in 1985 revealed that 83.5% 
of participants stated that “telephone service should 
somehow be privatized”, 66.9% upheld that the service 
would work “better if privatized” and 28.2% proposed “to 
wholly privatize the company” (Siete Días, 1985). 
According to another study conducted by G. Bravo and 
Pessah Consulting Firm in 1987, 55 to 59% of 
participants supported a partial privatization of ENTel (Hill 
and Abdala, 1993).  

While over 1990, the year when the transfer of the 
telephone company took place, IPSOS – Mora y Araujo 
Consulting Firm proved that the opinion that favored 
service  privatization  was  maintained  at  63.9  to  66.9% 

Aruguete        275 
 
 
 
(Mora y Araujo, 1993). 
 
 
RESEARCH QUESTIONS 
 
Two reasons motivated this work. One was related to the 
capacity of the actors related to this company and its 
privatization by officials, interested companies and 
telephone service employees, among others, to have 
access to the media agenda. The other referred to the 
news context in which the actors were quoted as news 
sources. From such concerns, there arose a series of 
questions which have guided this paper: 
 

1) Which actors related to ENTel’s privatization process 
became news sources to cover this case? 
2) How close to the official power were the sources most 
frequently quoted? 
3) In what news context were the various actors quoted 
as news sources? 
 
 
METHODS 

 
Unit of analysis 
 
It comprises the news articles published in the selected five 
Argentine newspapers during the last three months in which ENTel 
was under State control prior to its transfer to the private sector. It is 
a collection of news, interviews, editorials and analysis or opinion 
articles, columns, readers’ letters. All of these media sections are 
codified; the analysis does not include the “Sports” and 
“International news” sections or special supplements. 
 
 
Universe of analysis 
 
It comprises the information published over the final stage of ENTel 
privatization process, that is, August to October 1990, in the 
newspaper Ámbito Financiero, Clarín, Crónica, La Nación and 
Página/12, the main Argentine newspapers. The decision to tackle 
the August to October 1990 period lies on the fact that during those 
months certain events took place which gathered the most 
outstanding aspects of this privatization. 
 
 
Sample 
 
In the first place, a stratified sample was generated by 
differentiating the various newspapers and then, exploring into the 
inside of each newspaper, a distinction was drawn of the months 
and weeks of publication. Once these strata were established, two 
business days were randomly selected and all articles published in 
each newspaper in those days were collected. Selection of two 
business days lies on the fact that Ámbito Financiero is not 
published on Saturdays and Sundays as it is a financial newspaper. 
Thus a 292 unit sample was generated and analyzed in the course 
of this study. 
 
 
Coding book 

 
Formal information guidelines 
 
Firstly, a code is provided to the newspaper publishing the article (1 



 

276        J. Media Commun. Stud. 
 
 
 
= Ámbito Financiero, 2 = Clarín, 3 = Crónica, 4 = La Nación and 5 = 
Página/12). Secondly, a number is given to each business day (1 = 
Monday, 2 = Tuesday, 3 = Wednesday, 4 = Thursday and 5 = 
Friday) and the date of news publication is indicated. Thirdly, a 
numeric value is given to the various formats (1 = news item, 2 = 
interview, 3 = editorial, 4 = analysis or opinion article, 5= column, 
6= readers’ letters and 7= other formats). Lastly, the section where 
articles appear is computed (1 = economics, 2 = politics, 3 = 
general information, 4 = back cover, 5 = others). 
 
 
Access of news sources to media agenda 
 
Sources were classified into primary and secondary and codified 
separately, though both of them were defined following the same 
system of categories: 0 = no sources quoted, 1 = President Carlos 
Menem, 2 = ENTel Comptroller María Julia Alsogaray, 3 = Minister 
of Public Works and Services Roberto Dromi, 4 = other 
governmental officials, 5 = employees, 6 = consortiums, 7 = the 
legislature, 8 = others. In addition, a code was provided depending 
on whether such sources were: 1 = official or 2 = non-official. 
 
 
Relevant information issues 
 
To group into issues the various events appearing as the news 
event of each article, a reference is made to the definition of “issue” 
given by Shaw (1977), as a series of events which, given the link 
and convergence of their features are grouped into a wider 
category (Dader, 1992). Based on such criterion, four issues were 
determined based on the systematization, categorization and 
codification of the events covered by newspapers: 1 = corporate 
(ENTel’s) management and service quality (it includes news of 
inconveniences -and possible interruptions- or improvements in the 
provision of service), 2 = telephone rate issue (it includes news of 
rate increases or reductions either applied or announced by the 
government, as well as the negotiations conducted between 
consortiums and the government in connection with the price of 
telephone pulse), 3 = telephone conflict (it includes news of the 
events which took place in connection with telephone employees’ 
claims, mainly, the force measures taken by employees and the 
disputes among the trade union sector and ENTel’s and the 
executive’s officials), 4 = privatization features (it includes news of 
the administrative measures and decisions adopted by the 
government to sell the state-owned telephone company, the 
disagreements between officials reporting to the ‘executive’ and the 
‘legislature’, and between the government and consortiums 
regarding the privatization design and the possibilities and 
difficulties for consortiums to become ENTel’s awardees). 
 
 
Coding and reliability 
 
Upon performing data coding, a new data survey process was 
conducted over a sample of 20% of the units (N = 58), for purposes 
of assessing the intercoder reliability. This instance was made by 
three codifiers. Such reliability was computed by calculating the 
percentage in line with that obtained by the judges in each of the 
variables under study. The average value in line with the codified 
variables was 85.3%, a percentage showing that reliability was 
acceptable (Neuendorf, 2002). 
 
 
EMPIRICAL INVESTIGATION 
 
An outstanding aspect is that broadcast news coverage 
of the  privatization  of ENTel  showed  the  correlation  of  

 
 
 
 
forces between the interests and demands of the actors 
involved who had access to the media agenda. 
 
 
Formal guidelines for ENTel news coverage 
 
The sample’s predominant format was the ‘news’ 
(90.4%). The remaining 10% fell into ‘analysis and 
opinion articles’ (3.8%), ‘interviews’ (2.1%) and ‘readers’ 
letters’ (2.1%), the latter published solely by La Nación. 
Lastly, the ‘columns’ written by non-staff individuals or 
entities had a minimal frequency (1%) and ‘editorials’ 
written by the newspaper chief editor or senior executives 
reached just 0.7% of publications. A majority fell into the 
‘economics’ (49%) and the ‘political’ (40.8%) sections. 
Articles published under ‘general information’ (1.7%) 
were quite fewer. With respect to newspapers under 
study, Ámbito Financiero (23.3%) and Clarín (21.6%) 
offered the widest coverage of this issue, representing 
almost half the publications of the sample (44.9%). The 
remaining 55.1% was divided among La Nación (19.1%), 
Crónica (18.5%) and Página/12 (17.5%) newspapers. 
 
 
Access of sources to media agenda 
 
This work had been structured into three layers of 
analysis. The first one comprised the degree of 
appearance of official and non-official sources to cover 
ENTel case. Based on Steel (1997), this work computed 
as official sources those speaking from a public office or 
position or from any of the three governmental powers: 
The Executive, the Legislature or the Judiciary. The 
second one dealt with the frequency with which the 
different relevant actors had been quoted in the news. 
Lastly, the news contexts that required the use of the 
various news sources. This is to say, what issues related 
to ENTel privatization were being covered at the time of 
quoting the involved actors’ statements. Does the 
‘indexing hypothesis’ apply to the coverage by the 
Argentine press of ENTel case? To corroborate this, the 
first two sources quoted in the articles -primary and 
secondary sources- were computed and analyzed so as 
to verify whether they were official or non-official, 
depending on the institution they belonged to. As noted, 
in a significant number of cases, no reference was made 
to either ‘primary sources’ (29.5%) or ‘secondary sources’ 
(60.3%). Among primary sources, in almost two out of 
three articles (68.4%) journalists resorted to official 
sources (members of the executive and the legislature), 
while in a fourth part of the coverage (24.7%) they quoted 
non-official sources (telephone employees and private 
consortiums). As concerns secondary sources (those 
quoted in the second place), something similar 
happened: officials were quoted in 59.4% of the cases 
and non-official sources, in 23.3%. A disaggregated 
analysis of sources access to the media agenda showed 
a different trend. Among primary sources, ‘employees’ 



 

Aruguete        277 
 
 
 

15,4

8,3

24,9
22,5

13

7,7 8,3

12,9

2,2

20,4

15,1 14 14

21,5

0

5

10

15

20

25

30

Comptroller

Alsogaray

Minister Dromi Other

Governmental

officials

Employees President Menem Private

consortiums

Legislature

News sources

P
er

ce
nt

ag
e

Primary source Secondary source

 

 

 

 

 

 
 

 

  

 

15.4 
12.9 

8.3 

2.2 

24.9 

20.4 
22.5 

15.1 

7.7 8.3 

21.5 

 
 
Figure 1. Primary and secondary sources of information. August to October 1990. 

 
 
 
(22.5%) had one of the highest levels of occurrence in 
articles, just below ‘other governmental officials’ (24.9%) 
which included officials from various Ministries and State 
instrumentalities. In comparative terms, the three state 
actors who played a fundamental role in this process -
‘ENTel’s Comptroller María Julia Alsogaray’ (15.4%), 
‘President Carlos Menem’ and ‘Minister of Public Works 
and Services Roberto Dromi’ (8.3%)- were less quoted in 
the news than employees. Though it was noted that they 
are individual and not collective actors, and thus, their 
media appearance was not easily comparable to 
telephone employees or private consortiums (7.7%), who 
were mentioned as a collective unit. Lastly, the least 
quoted participants were ‘private consortiums’ (Figure 1). 

Among secondary sources, ‘the legislature’ was top 
(21.5%), followed by ‘other governmental officials’ 
(20.4%), ‘employees’ (15.1%), ‘President Menem’, 
‘consortiums’ (both 14%) and ‘Comptroller Alsogaray’ 
(12.9%). While in turn, ‘Minister Dromi’ was practically not 
quoted (2.2%) except when he appeared as the leading 
character of the reported episode. The case of the 
‘legislature’ showed a feature that deserves mentioning. 
In fact, ‘legislators’ (8.3%) had little presence as a 
primary source. Instead, they were significantly quoted as 
a secondary source. That revealed that their media 
exposure had been outshined by Menem’s or Alsogaray’s 
high profile. The personalistic imprint of these officials 
was embodied in the privatization design and also shown 
in the coverage of events proper. 
 
 
News context and news sources 
 
In connection with what issues covered by newspapers 
did actors play a most significant role as news sources? 
To understand this concern, the analysis was structured 

into two stages. The first stage described the relevance 
of ENTel news issue measured in terms of frequency of 
occurrence. For an analysis of ENTel coverage, four 
issues were categorized: ‘corporate management and 
service quality’, ‘telephone rate issue’, ‘telephone 
conflict’, ‘privatization features’. A first approach to 
information showed the pre-eminence of the ‘phone 
conflict’ (38.6%), with articles mainly referring to force 
measures adopted by ENTel employees claiming a wage 
restructuring and the rehiring of dismissed employees. 
The second issue with the widest coverage was 
“privatization features” (35%) which includes mainly 
information on the privatization design negotiated by the 
government and the consortiums, the difficulties 
encountered by private investors to become awardees, 
and the actions conducted by the different officials to 
realize the sale of the company. Far away on the third 
place was the ‘telephone rate issue’ (17.5%), focused on 
rate increases applied by the ‘executive’s’ and on the 
discussions with the consortiums about the price of 
telephone pulse. Lastly, the information published on 
events related to ‘corporate management and service 
quality’ (8.9%) -that is, inefficiencies in corporate 
management entailing poor service provision, lack of 
financing, ENTel debts and cases of corruption- had a 
low presence in newspapers. After describing the 
frequency of occurrence of issues, an observation was 
made as to whether there was a relationship between 
such concerns and access to the Argentine printing press 
agenda by actors related to ENTel as primary sources of 
information. Indeed, it was statistically tested (χ2 (18) = 
112.092, p <0.05, PHI = 0.824) that the salient news 
issue affected media’s recurrence to different sources 
(Figure 2). The appearance of ‘employees’ and ‘other 
governmental officials’ -the two actors most quoted in the 
articles- presented a high degree of disparity, although 



 

278        J. Media Commun. Stud. 
 
 
 

 

42,9 44

64,3

33,3

2,6

76,9

25

57,1

28

0

28,6

97,4

7,7

50

0

20

35,7 38,1

0

15,4

00

8

0 0 0 0

25

0

20

40

60

80

100

120

President Menem Comptroller

Alsogaray

Minister Dromi Other

Governmental

officials

Employees Private

consortiums

Legislature

Primary source of information

P
e
rc

en
ta

g
e

Privatization features Phone conflict Phone rate issue Service quality

 

 

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 

42.9 

57.1 
63.3 

35.7 33.3 
28.6 

38.1 

2.6 

97.4 

76.9 

15.4 
7.7 

 
 
Figure 2. Primary source of information by issues. August to October 1990. 

 
 
 
that did not fail to unveil a clear behavior of the press with 
respect to the way they manage sources. 

‘Employees’ statements were clustered in news 
referring to the ‘telephone conflict’ (97.4%); they even 
succeed in appearing in some article headlines. But they 
had little appearance in articles on ‘privatization features’ 
(2.6%) and none in the remaining issues. With respect to 
the other actors involved in the ENTel case, results 
showed that ‘other governmental officials’ had appeared 
more frequently in information referring to the ‘telephone 
rate issue’ (38.1%), followed by articles focused on 
‘privatization features’ (33.3%) and the ‘telephone 
conflict’ (28.6%). ENTel’s Comptroller, María Julia 
Alsogaray was presented in all the issues related to this 
case as a primary source, but she was most salient in 
issues concerning ‘privatization features’ (44%). In line 
with her personalistic features, her actions and 
statements reached a high degree of protagonism within 
this issue. Instead, she had a lower profile for the 
‘telephone conflict’ (28%) and the ‘telephone rate issue’ 
(20%) and practically did not appear in articles about 
‘corporate management and service quality’ (8%). 
Minister Dromi’s appearances in the press during that 
period were subtler than those the other two ‘executive 
officials’ -President Menem and Comptroller Alsogaray- 
who were more involved with the design for the 
privatization of ENTel. His statements were only quoted 
in connection with events associated to ‘privatization 
features’ (64.3%), and mainly during the interpellations 
made to him by legislators and in incidents disclosing the 
financial difficulties of consortiums to become awardees. 
In both scenarios, this official acquired increasing power 
for decision-making. In the articles where the ‘telephone 
rate issue’ was salient, Minister Dromi was less often 
quoted (35.7%). And his statements mostly dealt with 

discussions with consortiums and with other officials in 
connection with the pulse rate. In the case of President 
Carlos Menem, over half of their public pronouncements 
were made during the ‘telephone conflict’ (57.1%). While 
his other statements fell into several facts grouped under 
‘privatization features’ (42.9%). Members of the 
‘Legislature’ were quoted, in half the cases, at the 
toughest time of the ‘telephone conflict’ (50%), for 
instance when ENTel came under the control of the 
Armed Forces and the claims posed by the Legislature to 
the Executive to settle the controversial situation with 
telephone employees. 

In the remaining 50% of cases, statements made by 
legislators were divided between articles about ‘service 
quality’ and ‘privatization features’. Lastly, members of 
‘private consortiums’ were predominantly present as 
sources in articles relating to ‘privatization features’ 
(76.9%). Less frequently, they appeared in discussions 
held over rates (15.4%) and with a mere 7.7%, in articles 
dealing with ENTel employees’ claim. 
 
 
DISCUSSION 
 
For covering public affairs, the link established between 
journalistic entities and their news sources is a key 
aspect to building the media agenda (Brandenburg, 
2002). Results show that in a significant number of 
cases, no reference was made to any sources. A 
possible explanation is that information had come from 
the so called off the record sources. Off-the-record 
sources usually come from governmental or close-to-
government sources, and in general this means that the 
information furnished is confidential and not subject to 
publication.  That  may  be  due   to   the   fact    that   the  



 

 
 
 
 
information on ENTel privatization was governed by 
political issues and that in such cases journalists need to 
resort to not always quotable sources. The capacity of 
the actors involved in this process to influence the 
Argentine media agenda was conditioned upon their 
political, socio-cultural and business level and their 
closeness to the official power. Those standing nearest to 
the political power, having a higher institutional 
framework, accessed the press in more stable 
circumstances. Conversely, those most vulnerable who 
were illegitimated and had no institutional framework 
were subject to a somewhat careless exposure and their 
opinions, in general, were included on the agenda under 
conflictive circumstances and in dramatic situations. This 
trend is supplemented by their media image in the news 
context where different actors became salient. On the 
one hand, private investors were situated in a demanding 
rather than in a negotiating position, making more 
powerful demands of the government than before. On the 
other hand, the media perception of ENTel employees 
and their claims varied according to the stage covered by 
the media and according to the news event in focus. The 
significant association between the appearances of 
telephone employees and the coverage salience of the 
telephone conflict corroborates Bennett’s statement 
(1990), that is, in controversial cases, where official 
opinion is in disarray, the journalist process may become 
relatively chaotic, leading to the inclusion of disparate 
social voices. However, it is important to make clear that 
non-official voices are most often admitted when they are 
involved in civil disobedience, protests or lawless acts, 
which end up by establishing negative interpretative 
contexts for those voices (Gitlin, 1980). This example 
confirms what has been evidenced (Bleyer, 2000), that is, 
that news routines force social organizations to justify 
why they consider certain issues should receive attention 
by the media. To be journalistically attractive, their claims 
are often presented in a tragic or controversial way. 

Lastly, the Government’s media image was disparate. It 
triumphed in the dispute with the most combative unions 
during the “telephone conflict”. Conversely, as regards 
negotiation with consortiums, the ‘executive’ prioritized 
the objective to send a political signal and gave in to 
private demands, for purposes of implementing 
privatization. For example, Alsogaray’s strategy towards 
the press is eloquent to exemplify the margin of 
maneuver of the various actors to access media agenda 
and produce news, in terms of their closeness to power 
and institutional framework. This officer stands out in the 
coverage of issues relating to the design of privatization, 
negotiation with private investors and procedures in 
furtherance of the sale of the company. In turn, she looks 
more cautious in her pronouncements regarding 
discussions with employees, even when she was a top 
decision-maker in the labor policy designed and carried 
out under her management, and a significant 
protagonism in  actions  seeking  to  weaken  trade  union  

Aruguete        279 
 
 
 
resistance. Menem’s treatment of the news is another 
significant case. The President has the greatest number 
of appearances in a controversial matter, as was the 
case with the ‘telephone conflict’. This does not suggest, 
however, that he has had little capacity to decide in what 
news contexts his statements should be quoted. As seen 
from various examples, Menem made an effort to look 
intransigent whatever the confrontation. Such attitude 
was revealed on the occasion of the escalation of force 
measures by telephone employees, as well as in 
connection with any potential changes on privatization 
terms and conditions. Media perception of the former 
President is an example of his management style, that is, 
power concentration and decisionism under any 
circumstances, confident that only he was the one who 
had the last word in any controversy. Also, the arm 
wrestling contest between the President and employees 
revealed an aspect studied in ‘framing theory’, that is, the 
capacity of élite sources to influence the production of 
news frames. News frames are the imprint of the identity 
of actors and their interests and, therefore, of the very 
exercise of power over news texts (Entman, 1993). This 
is consistent with the fact that corporate interests 
underlying editorial decisions on what to publish and how 
to cover events are intimately linked to ideological factors 
and organizational procedures that benefit public 
authorities, as well as other actors standing close to 
power, as primary news sources. Instead, those who do 
not hold power will be hardly sought out by journalists 
unless their actions produce noticeable events because 
of their moral or socially negative nature (Gans, 1979). 

In sum, the coverage of the last three months of ENTel 
state-run administration is an illustrative example of the 
fact that news flows and the type of coverage or omission 
of certain events expresses the capacity of the various 
social actors to produce news and access the media 
agenda, with the resulting reproduction of power 
relationships. The network of stable sources supplying 
news channels reveals, in part, the existing social and 
power structure. Powerless actors may barely have an 
efficient influence on news coverage. 
 
 
REFERENCES 
 
Amadeo B (1999). Framing Political Corruption in Argentine Media. 

1991-1996. Unpublished doctoral thesis. Communication Faculty, 
Navarra University, Spain.  

Aruguete N, Duarte M (2006). The innovations in the 
telecommunications and the new labour identities. Emquestao, 12(2): 
321-337.  

Bennett WL (1990). Toward a Theory of Press-State Relations in the 
United States. J. Commun., 40(2): 103-125. 

Bennett WL (1996). An Introduction to Journalism Norms and 
Representation of Politics. Political Communication, 13: 373-384. 

Bleyer P (2000). The other battle in Seattle. Stud. Pol. Econ., 62: 25-33. 
Brandenburg H (2002). Who Follows Whom? The Impact of Parties on 

Media Agenda Formation in the 1997 British General Election 
Campaign. Press/Politics, 7(3): 34-54. 

Carragee KM (1997 October). Framing, the news media, and collective 
action. Paper presented at The Conference for  the  Center  for  Mass 



 

280        J. Media Commun. Stud. 
 
 
 

Communication Research, Columbia. S.C., United States. 
Celani M (1998). Determinant of the investment at Telecomunicaciones 

at Argentina. Growth, employment and equity: Latin America in the 
ninety years. CEPAL/CEER/UADE, Buenos Aires.  

Dader JL (1992). La canalización o fijación de la “agenda” por los 
medios. In Muñoz A,  Alonso C, Monzón JI,  Rospir  J,  Dador L 
Opinión pública y comunicación política. Eudema, Madrid, pp. 294-
318. 

de Vreese CH (2005). News framing: Theory and typology. Inf. Design 
J., 13(1): 51-62. 

Entman RM (1993). Framing: Toward a clarification of a fractured 
paradigm. J. Commun., 43(3): 51-58. 

Gans HJ (1979). Deciding What’s News. Pantheon, New York. 
Gitlin T (1980). The Whole World is Watching. Mass media in the 

making and unmaking of the new left. University of California Press, 
Berkeley. 

Hill A, Abdala MA (1993). Regulation, Institutions and Commitment: 
Privatization and Regulation in the Argentine Telecommunications 
Sector. World Bank Policy Research Working Paper, 1216: 1-64. 

Lang GE, Lang K (1981). Watergate: An exploration of the Agenda-
Building process. In G Wilhoit and H de Bock (Eds.). Mass Commun. 
Rev. Yearbook, 2: 447-468. 

Margheritis A (1999). Adjustement and reformation at Argentina (1989-
1995). The political economy of the privatization. Latin-American 
Editor Group, Buenos Aires.  

McCombs MF (1992). Explorers and surveyors: Expanding strategies 
for Agenda-Setting research. Journalism Quarterly., 69: 813-824. 

Monteiro RO, Vera L (2006). Puntal Newspaper. Agenda of Municipal 
Government. Paper presented at IX National Meeting of the 
Communication Research, Villa María, Córdoba, Argentine. 

Mora y Araujo M (1993). Social demands and the legitimacy of the 
politics of adjustement. In FAM de la Balze (Ed.). Reform and 
Convergence. Essays about the Transformation on the Argentinean 
economy. Argentinian Bank Association - Manantial. Buenos Aires, 
pp. 301-331.   

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

 
 
 
 
Neuendorf KA (2002). The content analysis guidebook. Sage, 

Thousand Oaks, CA. 
Rey Lennon F (1998). Angentina: 1997 elections. National newspapers 

and electoral campaigns. Freedom Forum/Austral University, Buenos 
Aires.  

Roefs W (1998). From framing to frame theory: A research method 
turns theoretical concept. Paper presented at the 1998 Association 
for Education in Journalism and Mass Communication Convention. 
Baltimore, Md. Siete Días. 930. April 18 through April 24, 1985: 77-
79. 

Shoemaker PJ, Reese SD (1996). Mediating the Message: Theories of 
Influences on Mass Media Content. Longman, New York. 

Steel JE (1997). Don´t Ask, Don´t Tell, Don´t Explain: Unofficial Sources 
and Television Coverage of the Dispute over Gays in the Military. Pol. 
Commun., 14: 83-96. 

Tuchman G (1978). Making News. A Study in the Construction of 
Reality. Free Press, New York. 

VanSlyke Turk J (1986). Public Relations' Influence on the News. 
Newspaper Res. J., 7(4): 15-27. 

Wolf M (1991). Mass Communication Research. Paidós, Buenos Aires. 
 
 
 
 


